روش نصب FRP

بزرگترین مزیت تقویت سازه های بتنی با استفاده از FRP ، نصب سریع و بدون نیاز به تخریب این مصالح برروی سطح بتن است. همچنین مدت زمان عمل آوری کم باعث می شود تا خللی در بهره برداری سازه ایجاد نشود. توجه به این نکته ضروریست که نحوه نصب در الیاف های مختلف، متفاوت است. در واقع عدم توجه به نکات اجرایی و عدم استفاده از تیم متخصص برای زیرسازی و نصب مصالح FRP موجب اتلاف سرمایه و در برخی موارد آسیب به سازه می شود.

نصب FRP  را می توان در سه مرحله خلاصه کرد

  • زیرسازی و آماده سازی سطح
  • اختلاط چسب اپوکسی و برش الیاف
  • نصب FRP براساس نقشه طراح

اشتباهات رایجی که در زمینه استفاده از مصالح FRP رخ میدهد را به طور خلاصه مرور میکنیم:

  • حداقل دما برای کار 5درجه سلسیوس و حداکثر 45درجه سلسیوس می باشد. معمولاً مشکلات ما ناشی از کارکردن در دمای پایین است که برخلاف تصور عمومی این مشکل با اضافه کردن مواد زودگیر حل نمی شود و این مواد به خودی خود موجب کاهش مقاومت چسبندگی چسب می شود.
  • رطوبت سطح بتن در حین کار باید کمتر از 3% باشد.
  • سیستم های FRP مشابه تمام سیستم های چسبی باید در هنگام نصب عاری از هرگونه گرد و خاک و لایه واسط باشد. سطح بتن حتماً میبایست توسط پمپ باد یا واترجت شستشو وتمیز شود. همچنین الیاف FRP در کارگاه باید دور از آلودگی های محیطی نگهداری شود.
  • استفاده از چسب روی سطح FRP نه تنها کمکی به چسبندگی نمی کند بلکه در موارد بسیاری مشاهده شده که نیروی کار برای پنهان کردن نواقص عملیات نصب FRP از چسب اپوکسی روی الیاف FRP استفاده کرده است.
  • متفاوت بودن نحوه اختلاط، زمان اختلاط و زمان گیرش چسب در رزین های اپوکسی مختلف و در بعضی موارد استفاده از رزین های پلی استر به جای رزین اپوکسی موجب کاهش شدید چسبندگی الیاف FRP با سطح بتن می شود.

در الیاف های با ضخامت زیاد باید الیاف و سطح بتن به طور جداگانه اشباع شود و در گرماژ های بیش از 400گرم بر متر مربع استفاده از ژل اپوکسی موجب کاهش کیفیت نصب FRP می شود.

تعمیر اولیه  و ایجاد کردن شرایط مناسب برای نصب

قبل از انجام دادن هر گونه کاری با ورقه های اف آر پی باید حتما بتن های خراب و آسیب دیده را جدا کنیم و در صورتی که به آرماتور رسیده باشد باید ترمیم شود و یا اگر نیاز به تعویض باشد آن را تعویض کنیم. و با مصالح آن را به صورت یک دست صاف کنیم. حتما باید قبل از انجام نصب کلیه سطح تمیز باشد و عاری از هر گونه رطوبت و شیره بتن و گریس باشد. این گونه مواد باعث اختلال زیادی درنصب الیاف آف آرپی به وجود می آید. 

یکی دیگر از اقدامات لازم قبل از نصب اماده سازی سطح مورد نظر برای نصب است. مثلا نمک ها و کلرید ها باعث خراب شدن سطح بتن شده باشند باید تمامی قسمت های آسیب دیده را برداریم و یک پوشش جدید جایگزین آن کنیم. 

آماده سازی سطح مورد نظر برای نصب دارای مراحل زیر است:

تخریب قسمت های آسیب دیده در اثر حمله مواد شیمیایی مانند سولفات و کلریدها

ایجاد لایه جدید جایگزین لایه های خراب شده

پر کردن خلل و خرج سطحی عضو توسط بتونه تعمیراتی

آغشته کردن سطح عضو به رزین پرایمر

 تسطیح سطح عضو FRP 

اجرای الیاف FRP

روش اجرای دستی

روش دور پیچ با دستگاه ماشینی

دستگاه آغشته ساز الیاف

روش انتقال تزریق رزین بدون نیاز به حفاری

روش نصب FRP  به صورت دستی

روش نصب FRP به روش دستی یک روش آسان نسبت دیگر روش ها است و استفاده از آن در سیستم تقویت سازه های بتنی و مقاوم سازی ساختمان با الیاف پلیمری FRP بسیار متداول تر می باشد.

در این روش باید حتما به پارامتر های جهت، عرض، و تعداد لایه های الیاف توجه نمود. پارچه های کربن حتما باید با قیچی های دندانه ریز بریده شوند. برای اجرا و نصب کردن باید اف آر پی را به رزین اپوکسی FRP آغشته نماید و بعد ژل اپوکسی را بر روی سطح بتن بمالید و به این صورت عملیات لایه گذاری شروع شود. 

الیاف اف آر پی دارای پوشش های می باشند که بعد از اتصال آن ها به سطوح  آن ها را جدا می کنیم و سپس الیاف متصل شده به سطح را توسط غلطک به رزین اپوکسی آغشته نماید.

عملیات نصب باید در جهت تارهای مواد اف آر پی باشد و از وسط قطعه شروع شود و به سمت دو انتهای قطعه ادامه بیابد تا از حباب درست شدن جلوگیری کنیم. بعد از اینکه سطح الیاف را صاف کردیم با دست باید یک غلطک دستی را با فشار به روی سطح اف ار پی بکشیم.

استفاده از چسب رزین FRP 

استفاده کردن از رزین برای چسباندن FRP دارای مقدار ثابتی تسن و یک سری اصول و قواعد خاص پیروی می نماید. نباید رزین و یا آستر را رقیق نماید. و بعد از مخلوط کردن ماده سخت کننده با رزین باید حتما این چسب درست شده را در مدت زمانی مشخص استفاده کنید تا خراب نشود.  مدت زمان برای استفاده چسب را Pot Life می گویند.

بعد از Pot Life هرگز نباید چسب باقی مانده را استفاده کنید. به این علت که ویسکوزیته مواد بالارفته و از آغشه شدن و اشباع frp جلوگیری می کند. 

نصب الیاف بر روس سطح

بعد از آغشته کردن سطح مورد نظر به رزین نوبت به چسباندن ورقه FRP است که باید بر روی سطح مورد نظر جشبانده و اشباع شود. ورقه ها باید به اندازه برسیده شوند و روی سطوح که عار از هر گونه آلودگی است چسبانده شود.

جمع بندی 

روش نصب FRP دارای مراحل زیادی است در بالا تا حدودی در مورد آن توضیح دادیم. نصب FRP بهتر است توسط افراد با تجربه انجام شود تا بتواند به خوبی تمامی مراحل را برای شما اجرا کند. چسباندن FRP باید طوری انجام شود که هیچ گونه حبابی در زیر آن ایجاد نشود و به صورت مستقیم و صاف چسبانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *